Aldo Conterno lager for mange vin entusiaster essensen av Barolo-viner. Alltid strukturerte og viser områdets kraft, men alltid på en raffinert og elegant måte med konsentrert rødbærsfrukt og med særegenhetene til de ulike vinmarkene. Tanninene er alltids tilstede, men på en alltid moden og tiltalende måte. Her kan du lese mer en av Monforte d´Albas fremste produsenter.
Historien
Monforte d`Alba, vin og Conterno-familien ha hatt historien sammen siden 1700-tallet. Tradisjon og klassisk uttrykk har mer eller mindre vært den røde tråden i familens arbeid med vin. Allerede tidlig på 1900-tallet begynte familien å tappe vin på flaske. Conterno fikk raskt et godt renommé i Italia godt hjulpet av Giacomo Conterno som gav eiendommen ytterligere vind i seilene.
Han fikk etterhvert hjelp av sine sønner Giovanni og Aldo. Aldo var den søkende. Han dro til San Francisco og startet opp vinproduksjon sammen med noen onkler før hans spenningssøkende væremåte førte han til Korea-krigen i kamp på amerikansk side. Trygt hjemme i Piemonte overtok Aldo og Giovanni ansvaret for familiens vinproduksjon i 1961 etter sin far.
Derimot kom ulikhetene frem. Som hos mange andre vinproduserende familier gikk de to sønnene hver til sitt i 1969. Giovanni fortsatte i det tradisjonelle sporet med driften av produsenten Giacomo Conterno. (Som i dag drives på en utmerket måte av sønnen Roberto Conterno) Aldo Conterno startet derimot opp under eget navn og overtok derimot den majestetiske eiendommen «Favot» og vinmarker i den store, men utmerkede vinmarken Bussia.
Barolo-krigen
Utover 1980 og 1990-tallet gikk Aldo til en mer retning vi kan kalle semi-modernistisk. Vinene ble ettertraktet både innenlands og i eksportmarkedet. Dette var på den tiden «Barolo-boys» bølgen slå innover Piemonte. Franske nye barriques, rotorfermentorer og kort maserasjonstid ble det store utad, tross at store protester fra de gamle tradisjonelle vinmakerne som fortsatt hegnet om de store gamle slavonske eikefatene og lang skallmaserasjon.
Det er for meg usikkert hvor Aldo stod i denne «Barolo-krigen», men det fremstår som han valgte en linje midt i mellom. Selv om sporene nå er fjernet sies det at også Aldo hadde rotorfermentorer i kjelleren og hadde relativt kort skallmaserasjon på vinene sine. Han dyrket også de franske druene Chardonnay og Merlot, førstnevnte allerede fra 70-tallet. Derimot holdt Aldo seg til de store slavonske eikefatene til sine Baroloer og gav klart uttrykk for at han ikke ønsket utpreget eikepreg på Baroloene sine.
Produksjonen var derimot relativt stor. Flere norske vin entusiaster har de siste årene tatt til orde for at Aldos viner på 90-tallet i ettertid har vist seg til å ikke inneha den kvaliteten som de burde innehatt. Spesielt nevnes de første varme årgangene som begynte å vise seg på slutten av 1990-tallet. Jeg skal ikke være like kategorisk, da enkelte av 90-talls vinene har vært meget gode, tross erkjennelsen av at både 96 og 97 årgangen av Cru-vinene kan diskuteres.
Drastiske endringer i 2001
Det var mulig at familien selv så utfordringen da vi kom til de første årene etter millenniumskiftet. Aldo hadde da fått betydelig hjelp av sine sønner Ciacomo, Franco og Stefano. I mine intervjuer med Giacomo har han vært tydelig på at 2001 markerte et betydelig skifte i fremtiden for Aldo Conternos viner. – Vi tok en viktig avgjørelse i 2001. Vi eide 25 hektar med vinmark og lagde 210 000 flasker i året. Spørsmålet var om vi ville fortsette på den veien. Det føltes ikke riktig. Vi hadde et familieråd som definerte fortsettelsen. Vi sa til oss selv at folk vil ha vår beste vin. Da måtte vi gjøre endringer. Vi besluttet å fokusere på seleksjonen og utøve disiplin.
Brødrene gjorde dermed en drastisk kursendring, og fra 2001 reduserte Aldo og sønnene produksjonen fra 210 000 flasker årlig til 70-80.000 flasker som fortsatt er den totale produksjon i dag. Giacomo oppsummerer forandringen på følgende måte. – Klart det var et crazy valg. Denne eiendommen er 5000 hektar. Vi kan sikkert ha 500 000 flasker i kjelleren hvert år.
Sønnene overtok driften helt etter farens bortgang i 2012. Enkelte har til ordet for at Aldo Conterno fortsatt ikke ikke har funnet sin stil etter farens bortgang. Dette mener jeg er galt. Sønnene har nå optimalisert det meste. Utbytte er svært lavt, seleksjonen er høy, stilen er nå mot det tradisjonelle og Conterno har fokusert på modning og konsentrasjon i vinene sine, selv om det har gitt alkoholsterke viner. Tanninene alltids tilstedeværende, men på en moden og utmerket måte. Fruktkvaliteten er alltids høy, man merker tydelige de ulike vinmarkenes karakter og ulikhetene fra årgangene får skinne igjennom uten maskering.
Piemontes beste Baroloer
Giacomo og brødrene produserer både Langhe (Blend på 80% Freisa, 10% Cabernet Sauvignon og 10% Merlot), Langhe Nebbiolo (unge vinstokker fra Bussia), Barbera og Chardonnay. Det er derimot Nebbiolo-druene av klonene Michet og Lampia dyrket i enkeltvinmarkene Colonello, Cicala og Romirasco som har gjort familien berømt. I tillegg til de tre Cruene lager brødrene ca. 3000 flasker i toppår av vinen GranBussia som er en blend med 70% druer fra Romirasco og 15% hver av markene Cicala og Colonello. Baroloene til Giacomo er alltid strukturerte og viser områdets kraft, men alltid på en raffinert og elegant måte med konsentrert rødbærsfrukt og med særegenhetene til de ulike vinmarkene med blant annet dyp saltmineralitet og ekspressfullt aromabilde.
De halv-modernistiske tankene fra 1990-tallet er nå tilnærmet borte. Baroloene får mange ukers skallkontakt på større botti. Langhe Nebbiolo Il Favot og Barbera D´Alba Conca Tre Pile får kortere skallmaserasjon på fat, mens Chardonnay Bussiador modnes derimot på nyere små eikefat (barriques).
Modning er viktig
Det er Baroloene som skaper ekstra begjær hos mange norske vin-entusiaster. Det er spesielt tanninstrukturen som imponerer i Giacomos viner. De er faste, men alltid modne og de gir karakter til vinen. Det er ikke tilfeldig. Giacomo virker besatt av å oppnå fenolisk modning på druene. I den senere tiden med varmere årganger har vinbøndene oftere og oftere høstet druene tidlig for å unngå for mye sukker og dermed høy alkohol i vinene. Det har sin pris. Tanninene er ikke modne og etterlater seg en grønn og bitter ettersmak. Giacomo er kompromissløs og lar druene henge lenge og er tydelig på at han vil unngå undermoden tanninstruktur. Det medfører derimot at vinene kan være noe alkoholsterke, men Giacomo later ikke å fire på sine prinsipper. – Jeg vet at høy alkohol ikke er det beste visittkortet. Men jeg håper og tror at vin-entusiasten ser bak prosenten som står bak etiketten. Jeg hadde vært bekymret om vinene ikke hadde vært i balanse bedyrer han.
Forsiktig promotering
Denne delen av Conterno-familien er nok ikke de beste på markedsføring. Nettsiden er av god gammel sort og ingen av de tre brødrene er mye å se utenfor landets grenser. Giacomo reflekterte over det under mine besøk. – Det er to ulike typer produsenter i Piemonte nå. Den ene typen er produsenter som er selgere. De må forlate kjelleren sin og reise verden rundt i seks til åtte måneder for å promotere vinene sine. Da må konsulenter eller vinmakere ta valgene for deg. Da er ikke vinen din egen baby.
Giacomo legger ingenting imellom. – Det er et faktum, det er ikke en subjektiv oppfattelse. Den andre typen produsenter mener Giacomo er som ham selv. – Jeg er eier og vinmaker. Da kan jeg ha full kontroll på valgene vi tar. Jeg kan selektere nøye og velge å bare lage vin av halvparten av druematerialet. Hadde jeg vært vinmaker og redusert bruk av avlingen hadde eieren trodd jeg var gal. Giacomo ler på sin karakteristiske lett hikstende måte. Derimot er Giacomo full av lovord av Norge. Norge er et veldig viktig marked for oss. Jeg vet at vi selger spesielt godt av Barberaen i Stavanger.
Conterno vs journalister
Familien har også meningers mot og kaller gjerne en «spade for en spade». Giacomos ærlige stil har ført han i uenigheter med blant annet vinjournalisten Antonio Gallioni. Journalisten er visstnok ikke er velkommen i Conternos kjeller. Tilbake så gir Gallioni oppsiktsvekkende lave score på Conternos viner. Giacomo oppsummerte dette på følgende måte til meg. – Jeg må være ærlig med deg. Av og til er det vanskelig å forholde seg til journalister. Det er noen journalister som virkelig hater oss. Han forteller videre at han mener livet er et spørsmål om følelser og at han snakker ærlig om sin vei. Han er klar over at det kan gi dårlig PR og at de har fått litt trøbbel for den ærlige framferden.
– Jeg kunne sagt at jeg ikke bryr meg om poeng og at jeg stoler på mine viner, men det ville vært usant. Jeg bryr meg om poeng, det oppsummerer mine viner mot andres. Men Giacomo legger til at han er sikker på at folk vil vite mer enn bare poengene og at selve smaksnotatet hjelper mange. Han erkjenner allikevel at tall betyr mye. – Det er sant, alt handler dessverre om poeng. Poengene kan hjelpe deg eller drepe deg. Poeng er rett og slett som en pistol. Pistolen er ikke i seg selv farlig. Det kommer an på om pistolen er i hendene på en terrorist eller en politimann. Et sekunds pause går før han oppsummerer. Er det politimannen som holder den følger jeg meg trygg. Giacomo hikster, men gravalvoret er tydelig.
HELE INTERVJUET ER Å FINNE I VINFORUM 3 / 2020
Hele mitt intervju med Giacomo Conterno kan vin entusiasten finne i Vinforums utgave 3 / 2020. Eksisterende eller nye abonnenter til Vinforum kan laste ned bladet her.
Nyhetslansering 7.juli 2021
Onsdag 7.juli 2021 kl 0800 lanseres Aldo Conternos viner i ny årgang med blant annet Baroloene i den særdeles gode årgangen 2016. (Cru`en Romirasco lanseres under Italia-lanseringen i oktober 2021).
Her kan du lese smaksnotater på de fem vinene som nå lanseres. (TRYKK PÅ BILDET)