Pandemiens herjinger fortsetter og den planlagte returen med lansering av viner i fysiske spesialbutikker må utsettes. – Å gjennomføre et fysisk slipp i Spesialutvalget nå er ikke forenlig med det smittevernet Vinmonopolet ønsker å ha sier senior produktsjef for spesialutvalget Arnt-Egil Nordlien til Botti.no.
Burgundviner – spesialutvalgets hellige lansering
Den innbitte vin-entusiasten har nok i tradisjonen tro begynt å forberede seg. Soveposen er funnet fram. Ekstra sokker pakket ned i sekken. Albuene blir spisset i øvelser foran speilet. Lanseringsdagen av verdens mest ettertraktede Burgundviner på Vinmonopolet har nesten blitt en institusjon for alle som er glad i det beste Pinot Noir druen kan gi. De siste årene, i takt med økte prisene, har interessen for Burgundvinene tatt seg opp betraktelig. Årlig har flere hundre personer i kø for å få tak i vinene.
Flere av vinene fra kjente produsenter som Comte Liger-Belair, A.Rousseau, Roumier og Domaine de la Romanée-Conti (DRC) er umulig å få tak i på verdensmarkedet, i hvertfall til en pris som oppleves som innenfor det adekvate. Det har i de seneste år vært en betydelig økning av overnattende kunder som ønsker å få tak i vinene. Grunnen er nok delte. Flere av kundene er velkjente norske vin-entusiaster som virkelig setter prestisje i å ha disse vinene i egen vinkjeller. Dessverre er det også spekulanter som ønsker å selge vinene videre for profitt å finne i nevnte køer.
Ordinær butikklansering avlyst
Det var nok mange vinentusiaster som gledet seg over nyheten at spesiallanseringen av Burgund-viner i 2022 skulle gå som ordinær butikklansering. Vinmonopolet opplyste derimot i dag at lanseringen går som nettlansering mandag 31.januar kl 0800. Viner som er igjen etter lanseringen vil være å finne fysisk i spesialbutikkene fra og med torsdag 3.februar kl 1000.
– Grunnen til at vi fortsetter med slippmetoden på nett, er rett og slett på grunn av situasjonen med coronapandemien. Å gjennomføre et fysisk slipp i Spesialutvalget nå er ikke forenlig med det smittevernet Vinmonopolet ønsker å ha sier senior produktsjef for spesialutvalget på Vinmonopolet, Arnt Egil Nordlien til Botti.no nå i kveld. Han opplyser at vurderingen i første omgang gjelder Burgund-lanseringen og at Vinmonopolet vil ta en løpende vurdering rundt de neste spesialanseringene av Champagne og tysk vin som er planlagt senere i vår.
De mest ettertraktede vinene holdes tilbake
Vinene fra de fleste kjente Burgund-produsentene vil også være å finne under nettlanseringen. Vinmonopolet har derimot under pandemien holdt tilbake noen av de mest ettertraktede vinene der vi finner blant annet produsenter som DRC, Rousseau, Roumier, Comte Liger-Belair, Weingut Keller og Raveneau på etikettene. Vinmonopolets spesialbutikker vil også gjøre dette under Burgund-lanseringen i 2022. – Vi kommer til å holde tilbake enkelte viner som er svært ettertraktet i annenhåndsmarkedet. Det er ikke tatt stilling til hvilke produsenter/cuveer dette blir ennå opplyser Nordlien. Han legger til at også vinene som tidligere er holdt tilbake også vil være utilgjengelig før fysiske lanseringer mulig.
Økende salg også i spesialutvalget under pandemien
Vinmonopolet har hatt et økende salg under pandemien. Det har også vært en økning i salget i Spesialutvalget, om ikke i like stor grad som i andre utvalg. Nordlien forteller at 2021 var et klart bedre år for Spesialutvalget enn i 2020. Nettlanseringen har derimot vært krevende. Plass og utformingen av lager er ikke tilpasset slike løsninger.
– Jeg vil virkelig berømme de ansatte i spesialbutikkene. Slippmetoden er helt klart svært krevende forteller Nordlien. Han sier også at han opplever at kundene også blir skadelidende. Våre butikkansatte mister noe av muligheten til å veilede våre kunder. Mange kunder prøver seg på de samme ettertraktede knapphetsvarene, mens vi ser at fullgode alternativer blir oversett sier Nordlien videre til Botti.no.
Butikklanseringer vil gjøre comeback
Den voldsomme interessen Burgund-lanseringen har gitt årlig oppmerksomhet der de store norske mediene er tilstede for bivåne voksne menn og kvinner kjempe om de mest ettertraktende vinene. Det gir selvfølgelig Vinmonopolet god publisitet. Det har derimot vært flere kritikere i det norske vinmiljøet som mener at fysiske lanseringer i noen få butikker er diskriminerende, spesielt for den vinglade som ikke er bosatt i de store byene. Det har derfor vært knyttet spenning til om fremtidige spesiallanseringer vil fortsette å gå som rene nettlanseringer.
Nordlien bekrefter at det er Vinmonopolets mål å gå tilbake til butikklanseringer når det av smittevernmessige hensyn er forsvarlig. I tidligere pressemelding har Vinmonopolet vist til at spesialsortimentet representerer et mangfold av kjente, ukjente, sjeldne og ettertraktede produkter. For å kunne tilby varefaglig rådgivning som reflekterer mangfoldet i sortimentet, mener Vinmonopolet at butikkene er den beste arenaen for dette. Det vises også til at kunder som ikke har mulighet til å oppsøke spesialbutikkene, fremdeles kunne handle spesialvarer i nettbutikken.
Detaljer om lanseringen mandag 31.januar 2022
Det er i hovedsak viner i den gode 2019-årgangen som lanseres på nettbutikken mandag 31.januar 2022. Vinmonopolet vil holde pressesmaking i forkant av lanseringen og om Botti.no vil lansere smaksnotater på anbefalte viner i uken før lanseringen.