Det er juli måned og sommervarmen fortsetter som aldri før. Vinmonopolet har sett inn i glasskulen og satset på godvær under anbudsrunden til denne lanseringen. Dette materialiserer seg ved at vinene som lanseres er av den enklere sorten, men som vil passe greit til godværet.
Fagtemaer for denne lanseringen er blant annet musserende fra Piemonte, viner fra grenseområdene Italia, Kroatia og Slovenia, Pet Nat fra USA / Østerrike, viner på Cinsault, Vulcan-viner fra Sicilia og noen rimelige Champagner.
Den mest spennende fagtemaet var Pet Nat – altså «Petillant Naturel» en gammel metode å lage musserende – eller riktig sagt – perlende viner som har sett dagens lys på nytt. Vinen er ikke gjæret ferdig før den blir tappet, men fermenteres ferdig inne i flasken. Trykket på de musserende vinene er stort i mellom 3 – 6 Bar, mens på den perlende vinene er trykket opp til 3 Bar. Disse vinene får gjerne lav alkohol og noe ukomplisert stil på vinene. Du kan gjerne kjenne igjen denne trenden med å finne flasker som har en helt vanlig «ølkork» i stedenfor den kjente Champagne-korken. Det er vanskelig å generalisere av disse vinene da det lager forskjellig stil på med for eksempel ulik sødme-innhold samt at noen tar ut bunnfall mens noen lar det være igjen i flasken.
Pet Nat`ene som nå blir lansert er gode, spesielt de fra USA, dog ikke fryktelig særpregede. Det er anerkjente produsenter som lager disse vinene, men synes nok prisen er vel høy for den norske konsumenten. Over 300 kroner for en Pet Nat? Jeg er skeptisk til dette. Men igjen – kvaliteten var generelt bra!
Det ble også lansert «billig-Champagne» med fem Champagner under 250 kroner. Her er jeg dessverre litt kritisk til formålet. En av disse var interressant mens de fire andre, derav en med druer fra Grand cru vinmarker, var ikke spesielt gode representanter for Champagne. Jeg betviler at dette gir mersmak til personer med gryende vin-interesse. Her vil jeg heller anbefale å legge 60-100 kroner mer i potten og få meget gode Champagne-kjøp som allerede er tilgjengelig på Vinmonopolet.
De hvite vinene fra Slovenia var som forventet bra, dog kanskje litt sære for enkelte. Flere viner fra Kroatia og fra vinmarker lengre sør på Istra-halvøya kunne med fordel ha vært lansert for å få mer bredde og kunnskap om områdene.
De fire Rosè-vinene som lanseres var dessverre meget skuffende og ingen blir omtalt med smaksnotater da kvaliteten ikke opplevdes som god nok.
Den store positive overraskelsen under testingen var de røde vinene fra Portugal som nærmest feide de andre vinene til sides kvalitet vs pris. Vinmonopolet nevnte det knapt som fagtema, men fylden og den friske frukten var bra på disse vinene som vil fungere fint til sommerens grillretter.
Jeg skulle også gjerne ha ønsket meg flere røde viner med litt pondus og kompleksitet. Selv om det er spesielt de lyse vinene som har hatt en stor salgsøkning i år (Sannsynligvis på grunn av det varme været) er det mange som er glad i et godt glass bitende tanniner til sommerens grillretter. Her var det ikke mye å velge mellom, dessverre. Her vil jeg foreslå flere viner på for eksempel Zinfandel fra USA, Malbec fra Argentina, Primitivo fra Puglia, eller Bordeaux-blend fra Hellas eller Libanon (til lammeretter). Trendy? – Nei. Godt – Ja.
Så kort oppsummert – Generelt inntrykk av vinene som blir lansert er at kvaliteten er bra, men lanseringen mangler de store høydepunktene. Over 70 viner ble lansert og kun en vin som fikk 90 poeng eller høyere. Det var også færre viner som blir spesielt anbefalt enn tidligere lanseringer i år.
Vi får bare å nyte sommerværet så er det nok snart høst og viner med pondus vil igjen bli å finne under nyhetslanseringene.
Smaksnotater finner du her. (Trykk på uthevet skrift)
Basis, parti og testutvalg – juli 2018 – musserende, perlende og hvite viner